Leef je uit in onze interactieve zandbak, maak rivieren en vulkanen met digitale projecties en 3D beelden. Speel met robots of zet de Oculus Rift bril op en waan je in een andere wereld. Breng animaties tot leven door te huppelen op een digitaal hinkelspel. Kom experimenteren met nieuwe apps, audiovisuele installaties en games en geniet van enkele korte Robotfilms. De interactieve speeltuin van Jeff de filmmicroob heet jullie van harte welkom!
SandyStation
Sandystation bezorgt je een heel nieuwe ervaring met een zandbak en verhoogt de creativiteit en het plezier. Digitale projectie en 3D zicht maken het mogelijk om prachtige en kleurrijke landschappen te bouwen die lijken op een levend land. Verschillende spelletjes en applicaties geven een heel gamma aan opties om rivieren, bergen of spuwende vulkanen te creëren. En dit is nog maar het begin…
De makers komen van de stad Plzeň in Tsjechië. Robert Eckstein en Petr Altman maakten dit project tijdens hun universiteitsstudies toen ze zich verveelden tjdens de zomer van 2013. Het werd gepresenteerd op de dat van wetenschap en technologie en door te vele positieve feedback van de bezoekers beslisten ze om het project verder uit te werken. Microsoft kocht een installatie om hun kinect technologie te demonstreren die ook gebruikt wordt in SandyStation om de 3D vorm van het zand te scannen. Momenteel is het te bezichten in verschillende wetenschapscentra en werd het gepresenteerd op festivals in Tsjechië, Amerika en Qatar.
SandyStation (CZ)
hop!
Digital native of digitale leek? Met het interactieve spel van tBEDRIJF en HANGAAR word je geprikkeld om deel te nemen aan een partijtje hopscotch of hinkelen. Je hebt echter geen stoepkrijt en een steentje nodig! Kom je op één van de oplichtende vlakken, dan ontvouwt het spelveld zich als vanzelf voor je. Dieptecamera’s, een hoop software en ingenieuze projecties volgen je bewegingen en maken van een eeuwenoud spelletje een toegankelijke en unieke crossmediale ervaring.
Dieter De Planter, Thomas Goddyn & Bram Lattré zijn beeldenmakers. Samen vormen ze tBEDRIJF, een jong en multimediaal collectief dat experimenteert met analoog versus digitaal beeldmateriaal en DIY principes. Menselijke intuïtie en interventies met de toeschouwer of bezoeker spelen steeds een belangrijke rol in hun werk.
HANGAAR is een jong collectief dat tools voor digitale live-perfomance met beeld en geluid ontwikkelt. Ze maken voornamelijk interactieve installaties, videos en software met een sterke visueel-esthetische inslag.
Oculus Rift
De Oculus Rift is een virtual reality bril. Wanneer je hem opzet word je ondergedompeld in een virtuele wereld. De bril heeft een ingebouwd scherm dat heel dicht op je ogen zit. Ieder oog heeft een iets ander beeld, waardoor je een mooi 3D effect hebt. De Oculus Rift voelt hoe je beweegt. Als je met je hoofd draait of omhoog kijkt, draait het beeld mee. Je kan helemaal om je heen kijken en ook naar boven en beneden.
Alex Prooper heeft ruim 30 jaar ervaring met het ontwikkelen van software voor zeer uiteenlopende computersystemen. Hij benadert kunst anders dan de meeste andere kunstenaars die met computers werken. Voor Alex is de computer een uniek medium, een apparaat met ontzagwekkende ruwe kracht, uitermate geschikt om volledig nieuwe dingen mee te doen. Het is het ultieme middel om processen te visualiseren of hoorbaar te maken. Zijn zoektocht is het bedenken van deze processen, het maken van software om deze processen uit te voeren, en dan het gebouwde systeem te voeden met gegevens.
AlexP (NL)
Robot Ono
Ono is een aaibare, sociale robot voor kinderen. Zijn gezicht kan een breed gamma aan emoties tonen. In tegenstelling tot andere sociale robots, is Ono helemaal gemaakt uit DIY technieken en lage kost materialen. Ono werd gecreëerd voor gebruik in wetenschappelijk onderzoek (mens-robot interactie, robot geassisteerde therapie), als een alternatief voor bestaande robots.
Tegenwoordig is het zwaartepunt in robot onderzoek verschoven van industriële robots naar robots die intuïtief en veilig omgaan met mensen. Deze robots functioneren in een menselijke omgeving en kunnen communiceren met mensen door bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen. Sociale robots hebben het potentieel om een krachtige invloed te hebben in verschillende aspecten van ons leven. Eén van de meest veelbelovende toepassing is het gebruik van robots in therapie, zoals de behandeling van kinderen met autisme.
De Universiteit Gent creëerde Ono, een sociaal robotics platform, om ervoor te zorgen dat deze sociale robots met gebruiksklare componenten en goedkope materialen kunnen worden gemaakt. Ze kunnen worden gebouwd in een lokaal FabLab en aan de fractie van de normale kost van andere robots. Ono is ook helemaal open source en het modulair ontwerp moedigt verder aanpassingen en hergebruik van delen van het platform aan.
MSc. Cesar Vandevelde
Dept. of Industrial System and Product Design, Ghent University Campus Kortrijk
cesar.vandevelde@ugent.be
Prof. Dr. Jelle Saldien
Dept. of Industrial System and Product Design, Ghent University Campus Kortrijk
jelle.saldien@ugent.be
Ono (BE)
Devine
Digital design and development (Devine) is een driejarig keuzetraject binnen de bachelor Multimedia en Communicatietechnologie aan Howest in Kortrijk. De “deviners” leven digitaal en online en creëerden voor JEFF enkele coole installaties.
Binnenkort meer info!
devine (BE)
Mix-a-Robot
Altijd al zelf een robotje willen maken? Wist je dat je met heel simpele materialen al aan de slag kan? Al wat we nodig hebben: een Ikea melkopschuimer, wiebeloogjes, electriciteitsdraad en veel fantasie. Kom het uitproberen in LaboJEFF!
MakingMovies Trail
Binnenkort meer info!
Robolichtjes
Wachten tot de film begint duurt soms ‘n beetje lang…..maar bij JEFF hebben we iets bedacht waardoor het wachten alles behalve saai is! In de filmzaal kan je met led-zaklampjes samen tekenen en de schroefjes, boutjes en moertjes van de JEFF robotjes over het scherm laten vliegen. Een interactieve beleving met Robolichtjes!
Alex Prooper heeft ruim 30 jaar ervaring met het ontwikkelen van software voor zeer uiteenlopende computersystemen. Hij benadert kunst anders dan de meeste andere kunstenaars die met computers werken. Voor Alex is de computer een uniek medium, een apparaat met ontzagwekkende ruwe kracht, uitermate geschikt om volledig nieuwe dingen mee te doen. Het is het ultieme middel om processen te visualiseren of hoorbaar te maken. Zijn zoektocht is het bedenken van deze processen, het maken van software om deze processen uit te voeren, en dan het gebouwde systeem te voeden met gegevens.
AlexP (NL)
APPlab 2016
Ontdek verschillende nieuwe apps en toepassingen van Mixed Reality en Augmented Reality in het APPlab van JEFF. Binnenkort meer info!