STUDIEDAG POËZIEWEEK 2019

Logo Poëzieweek 2019

Poëziecentrum, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel opnieuw een studiedag naar aanleiding van Poëzieweek 2019. Alle leerkrachten, bibliotheekmedewerkers en andere geïnteresseerden uit Vlaanderen en Nederland zijn van harte welkom in het Zuiderpershuis in Antwerpen. Op het programma een inspirerende openingslezing van Hans & Monique Hagen en tal van boeiende keuzesessies.

Deze studiedag is volzet – de inschrijvingen werden afgesloten.

 

Line-up

9.15 - 9.45 | ONTHAAL

9.45 - 10.30 | OPENINGSLEZING — Hans & Monique Hagen, 'Poëzie in de klas'

Poëzie helpt je om woorden te vinden bij bijzondere gebeurtenissen in het leven: liefde, geboorte of dood. Maar er is voor elke dag een passend vers te vinden. Gedichten geven stof voor verrassende klassengesprekken. Door te spelen met poëzie vergroot je het taalbegrip, het taalgevoel en de woordenschat van kinderen. Je prikkelt de fantasie en de verbeeldingskracht. Met een koffer vol spelletjes en spulletjes laten Hans & Monique Hagen zien wat je met gedichten en versjes kunt doen in de klas. Hoe je samen met je leerlingen kunt onderzoeken of een gedicht waar is of niet: kun je horen wat een ander denkt? Ruikt het groene kleurpotlood echt anders dan rood… Na afloop kun je meteen aan de slag met alle werkvormen die aan de orde komen.
Hans & Monique Hagen zijn op dit moment de Nederlandse Kinderboekenambassadeurs. Ze geven al 30 jaar poëzieworkshops en -lezingen op scholen voor basis- en voortgezet onderwijs en op pabo’s. Ze schreven verschillende dichtbundels, waaronder het bekende Jij bent de liefste en Nooit denk ik aan niets. 

10.35 - 11.25 | TIJDSBLOK 1

  • 1.A | Poëzieaanbod voor kleuter- en lager/primair onderwijs — Sieglinde Vanhaezebrouck (Poëziecentrum)
    Hoe ziet het landschap van de kinderpoëzie er vandaag de dag uit? In deze multimediale lezing krijg je een overzicht van dichters en poëzietitels die geschikt zijn voor kinderen van de kleuterklas tot de derde graad van de basisschool.  We kijken ook over het muurtje: van stripgedichten tot beeldsonnetten over non-book poetry tot visuele gedichten. Kinderpoëzie is erg divers en avontuurlijk! De focus ligt op boeken die de voorbije twee jaar zijn verschenen.
  • 1.B | Poëzieaanbod voor secundair/voortgezet onderwijs — Stefaan Goossens (Poëziecentrum)
    Poëzie is moeilijk, onleesbaar en saai. Helemaal niets voor jongeren dus ... Of toch? Hoe ziet het landschap van de jeugdpoëzie er vandaag uit? Wat zijn flarf- en instagedichten? Bestaat er ook jeugdpoëzie voor bijzondere doelgroepen? Na deze lezing ben je helemaal mee! De focus ligt op boeken die de voorbije twee jaar zijn verschenen.
  • 1.C | Voorstelling 'Boer Dandy' — Andy Fierens (Vonk&Zonen)
    'Boer Dandy' is een dichterlijke interactieve voorstelling met Andy Fierens, over het leven op de boerderij, geschikt voor leerlingen van het 1ste en 2de leerjaar lager onderwijs. Boer Dandy is verdwaald en in de war!  Hij ziet een wereld vol beton en melk uit een karton. Waar is de boerderij gebleven? Hij kan er allemaal niet meer aan uit: loeit het paard, knort de kip of  balkt het konijn?  En wat weten de kinderen er nog van, als zelfs de boer het noorden kwijt is? Gewapend met een beestig humeur geeft Boer Dandy de dingen weer kleur. (Ook interessant voor bibmedewerkers.)

11.30 - 12.20 | TIJDSBLOK 2

  • 2.A | Heeft papier een binnenkant? — Bette Westera
    Jonge kinderen zijn dol op rijmpjes en versjes. Ze genieten van de klank en het ritme, meer nog dan van de betekenis. Denk maar aan de bakerrijmpjes van vroeger: ze gaan nergens over, maar ze klinken als een klok. Door poëzie te blijven lezen met kinderen help je ze het gevoel voor klank, voor ritme en voor beeldtaal dat ze van nature hebben te bewaren en verder te ontwikkelen. Maar hoe maak je poëzie voor kinderen interessant? Is alleen voorlezen voldoende of is er meer mogelijk? Aan de hand van haar twee bekroonde poëziebundels Doodgewoon en Was de aarde vroeger plat?geeft Bette Westera tal van praktische tips voor het lezen en werken met poëzie in het basisonderwijs.

  • 2.B | Workshop ‘Schrijven met beelden' — Sandrine Lambert
    Gedichten kan je niet alleen lezen en schrijven, je kan er ook beeldend mee aan de slag. In deze workshop vertrekken we vanuit woorden die ons raken, het kunnen ook kleine zinnetjes zijn, of iets dat we ooit ergens zagen dat ons is bijgebleven. We gaan er beeldend mee aan de slag en laten zowel tekst als beeld groeien. We knippen, plakken, schrappen, schilderen en scheuren tot het gedicht een beeld wordt. Woord en beeld vullen elkaar aan, zo ontstaat er een plezierig spel. (Vooral geschikt voor hogere jaren lager en eerste graad secundair onderwijs - ook voor anderstalige leerlingen.)
  • 2.C | Poëzie schrijven en delen op sociale media — Siel Verhanneman
    Door de grote respons op haar gedichten via sociale media, besloot Siel Verhanneman in 2016 een eerste bundel in eigen beheer uit te brengen. Nu maakt ze deel uit van het Kortrijkse Letterzetter Collectief, is ze een veelgevraagd voordrager op literaire festivals en publiceerde ze een herdruk van die eerste bundel én een tweede dichtbundel bij een uitgeverij. Ze bereikt met haar poëzie een heel breed publiek via haar blog en Instagram. In deze sessie licht ze toe hoe ze dit doet en wat de voordelen zijn van het inzetten van sociale media voor poëzie.

12.30 - 13.30 | LUNCHPAUZE met standenmarkt

13.30 - 14.05 | POËTISCHE PLENAIRE LEZING — Sabien Clement

14.05 - 14.15 | VOORSTELLING POËZIEWEEK 2019 — Sieglinde Vanhaezebrouck (Poëziecentrum)

14.20 - 15.10 | TIJDSBLOK 3       

  • 3.A | Aan de slag met de lestips basisonderwijs — Barbara Wille
    Elk jaar voorzien Stichting Lezen Nederland, Iedereen Leest en CPNB lestips bij het thema van Poëzieweek. Ook dit jaar zijn er bundels voor lager en secundair onderwijs (+ light-versie) rond het thema 'Vrijheid' voorzien. In deze sessie worden enkele lestips uit de bundel basisonderwijs toegelicht, uitgelegd én misschien wel uitgetest. Leerkracht Barbara Wille schreef zelf mee aan de lestips.

  • 3.B | Aan de slag met de lestips secundair/voortgezet onderwijs (light) — Stefanie Kennes
    Elk jaar voorzien Stichting Lezen Nederland, Iedereen Leest en CPNB lestips bij het thema van Poëzieweek. Ook dit jaar zijn er bundels voor lager en secundair onderwijs (+ light-versie) rond het thema 'Vrijheid' voorzien. In deze sessie worden enkele lestips uit de bundel secundair toegelicht, uitgelegd én misschien wel uitgetest. Leerkracht Stefanie Kennes schreef zelf mee aan de lestips.

  • 3.C | Haren vol banaan: vieze liedjes en stoute versjes — Erik van Os
    Speciaal voor kleuterleidsters, leraren eerste leerjaren en bibmedewerkers verzorgt kinderboekenschrijver Erik van Os een workshop over het speels aanbieden van de vieze liedjes en stoute versjes uit zijn nieuwste boek. Erik schreef 25 liedjes en versjes vol bruikbare tips: ga alleen op woensdag naar school; vraag een haai als huisdier en maak je knuffels op met mama’s lippenstift. Bij het boek zit een cd en de liedjes daarop zijn ook te beluisteren via Spotify. Na afloop krijgt u een PDF mee en zal Erik signeren. Entreebewijs om het maximale uit deze bijeenkomst te halen: een banaan. (Dus niet vergeten, denk eraan!)

15.20 - 16.10 | TIJDSBLOK 4

  • 4.A | Praktijkvoorbeelden uit de bib
    Ook in bibliotheken in Vlaanderen en Brussel gebeurt er heel wat rond poëzie, niet alleen tijdens de Poëzieweek. In deze sessie maak je kennis met enkele inspirerende praktijkvoorbeelden van verschillende bibs.

  • 4.B | Praktijkvoorbeelden uit de klas: secundair/voortgezet onderwijs
    Wil je met poëzie aan de slag vanuit een vernieuwende en creatieve invalshoek? Plan je een project om poëzie op een originele manier te integreren in het les- en schoolgebeuren? In deze sessie maak je kennis met enkele inspirerende poëzieprojecten uit het secundair onderwijs.
    • Sint-Lodewijkscollege Lokeren: leraar Hendrik Van Peteghem maakte met zijn leerlingen een dichtbundel over WO I.
    • ‘Beroepsdichters’ uit PTS Boom: leraar PAV Bart De Bruyn schreef met zijn leerlingen van de 2de graad beroepsonderwijs gedichten en boodschappen voor de toekomst.
  • 4.C | Praktijkvoorbeelden uit de klas: basisonderwijs
    Wil je met poëzie aan de slag vanuit een vernieuwende en creatieve invalshoek? Plan je een project om poëzie op een originele manier te integreren in het les- en schoolgebeuren? In deze sessie stelt Sabine Caluwaert van CANON Cultuurcel enkele inspirerende poëzieprojecten uit het basisonderwijs voor.

Tickets

de studiedag is volzet!

ingang : Waalsekaai 14

Organisatie

Iedereen Leest
CANON Cultuurcel
Poëziecentrum

Gerelateerde Evenementen